Det framgick snart efter att första mopeden (Dakota 1977) att det inte räckte med en. En Puch Dakota från 1975 i någorlunda bruksskick köptes in och började snabbt användas. Kort efter köpet havererade dock motorn genom en spricka i blocket som gjorde att ett helt motorfäste gick av. Motorn byttes då ut till en nyare Puch Monza motor, nuvarande motorkonfiguration består av 60cc cylinder, 15mm Bing-förgasare och 4 växlar. Tändsystemet har bytts ut mot ett brytarlöst Kokusan Evo 2 system modifierat för att passa den fläktkylda motorn. Toppfarten ligger kring 60-65 km/h och mopeden har ett mycket brett effektregister.
Mopeden köptes i ett OK bruksskick

En adapterskiva för att kunna montera Kokusantändssystemet på fläktkyld motor svarvades fram

Tändsystemet doldes i luftburken

Mopeden på ett av alla rallyn. Här har ännu inte Monzagaffeln hunnits lackeras blå och framskärmen har sedan dess byts ut mot rätt modell
Pingback: Inköp av Puch Dakota 1966 – Puch Dakota