Demontering och motorrenovering Puch Dakota 1966

När 66:an fraktats hem fick den en rejäl högtrytckstvätt. Man kan undra om den tidigare använts för åkerracing eller liknande givet all smuts. Tyvärr framkom det att bakskärmen var fullständigt genomrostigt och skulle inte kunna lagas. På den här tiden gick det inte att köpa nytillverkade.

Här syns all smuts på bakskärmen

 

Det gick att få rent någorlunda med högtryckstvätt och under all smuts såg ramen fräsch ut

 

Motorn rengjordes, demonterades och renoverades med nya packboxar, tätningar, lager etc. Rent maskinellt såg den fin ut och det gick att få till ok glans efter polering av kåporna.

 

Vevhuset var ordentligt sunkit efter att mopeden stått utan cylinder en längre tid

 Under magneten såg det ganska bra ut, inga direkta fel på tändningsplattan men det var smutsigt.

 En rolig detalj som bara fanns på Dakotorna 1966 är filtringen på den inre svånghjulskåpan. Det behövs en speciell fläkt för att passa modeller med filtring.

 Invändigt var motorn överraskande fräsch

 Motorkåporna var i mestadels bra skick. I ena motorblocket satt det två avbrutna skruvar vilket ställde till lite problem. Den ena borrades ur och ersattes med en helicoil insatsgänga men runt den andra fanns det inte tillräckligt med gods för att göra likadant. Otroligt nog kunde skruven borras bort utan att gängorna fördärvades. Den inre svänghjulskåpan hade spruckit, väldigt vanligt att det händer vid kedjehopp. De tidigaste årsmodellerna hade dessutom en skörare variant än de senare. Yttre svänghjulskåpa, fläktgaller och klädplåt saknades. För att få bort de värsta slagmärkena glasblästrades kåporna försiktigt, blästern tog även bort all smuts som fanns kvar.  

 

 Därefter användes våtslippapper 240 till 1200. De flesta kåporna var i bra skick och då användes endast 800 och uppåt. Några slagmärken var så stora att de inte ens försvann med 240 papper, de lämnades eftersom det syns så tydligt om man slipat väldigt mycket på delarna eftersom kanter och profiler försvinner. Här är en bild på kopplingskåpan slipad med 1200 papper.Slutligen polerades kåporna i två steg, först med Schmidts polermedel Ultrapol 76 och en lappolerskiva, sedan med Schmidts G-300 A och en mjuk bomullsskiva. Poleringen gjordes med en borrmaskin och en böjlig axel som fästs i borrmaskinens chuck. Såhär blev slutresultatet.
 
När alla kåpor var lagade och polerade monterades nya lager och packboxar. Dreven var fina men vevpartiet behövde bytas ut. För att mäta in lagerspel användes en mätklocka, precis enligt Puchs egna anvisningar.
      

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *