Trim

 

OBS: Trimmade mopeder får inte framföras på allmän väg, kör med ansvar och notera att jag Inte tar något ansvar för om du förstör din moped. Trimning ökar risken för motorhaveri, bromsar och fjädring är inte avsedda att klara av högre hastigheter. Vet vad du gör om du skall trimma din Puch!





Klassiska bonnatrim:

Vill du få Dakotan att gå snabbare utan att lära dig en massa motorteori finns det några lätta saker du kan göra, men toppfarten kommer aldrig att bli lika bra som ett riktigt seriöst trim. Här kommer några förslag på vad som kan göras.


1.Ta bort insugspluggen.
Det sitter en stålplugg i insuget på cylindern för att strypa din moped, på originalcylindrar är denna härdad och går därför inte att borra ur. Istället borrar man underifrån genom godset, för det är där den är fastsvetsad, när svetsen är borta kan man plocka bort pluggen, dock måste cylindern svetsas igen där man har borrat/slipat. Är det en nytillverkad piratcylinder du har så kan du borra bort pluggen med ett vanlig borr, den är nämligen inte härdad.


2.Jacka kolven
Att jacka kolven gör kort sagt att motorn kan suga i sig mer bensin/luft vid varje kolvslag. Detta kan göra ganska mycket på effekten. Använd en dremel eller liknande och slipa ur ca 6 millimeter mätt från kolvens undersida. Slipa bara så brett att hålet precis täcker insugsporten i din cylinder. Var noga med att grada av vassa kanter så slits inte cylindern lika fort.


3.Slipa förgasaren
Det här är ganska svårt och skall enbart utföras om du har tillgång till en bra dremel och bra stift som går hela vägen in i förgasarn. Dakotans bing 12:a har böjt insugsrör så det är ganska svårt att öka storleken från original 12mm. Det vanligaste misstaget är att enbart förstora nederdelen av insugsröret vilket inte påverkar effekten alls. Satsa istället på att slipa lika mycket överallt i insugsröret och tänk på att inte få några fula kanter, de förstör flödet. Det här tar tid och kräver mycket tålamod, det är lätt att slipa för mycket så att det går hål i förgasaren, se upp! En maximalt slipad Bing 12:a kan bli 13-14millimeter. Större förgasare ger effektökning på högre varv.


4.Plana topplocket
Att plana topplocket ger högre kompression i cylindern vilket ökar effektiviteten i din motor, dock skall man inte ha för hög kompression då det leder till spikningar som förstör motorn. Det är svårt att plana ett topplock utan tillgång till svarv, men om du vill ge dig på det ändå så använd en fil och var väldigt noggrann med att få det plant. Fila inte bort hela kanten på topplocket, lämna en liten bit kvar så brukar du få lagom kompression.


De första fyra tipsen är gratis och ger en ganska bra fartökning. Nu kommer din moped att gå i ungefär 50-55. För att öka farten ytterligare krävs köpetrimm.


5. Cylinder

Om du skall köpa trim till din Dakota är det första du skall uppgradera cylindern. De fläktkylda cylindrarna som finns till Dakota är så kallade 5.5:or och 60cc. ”Femochenhalvan” är egentligen bara en vanlig cylinder utan pluggen, i bästa fall har den något större portar men den är inte köpvärd. 60cc cylindern är den bästa fläktkylda som går att köpa, men den är inte jättebra. Den är egentligen bara på 54cc och gillar mest att köras på ganska låga varv. Om du köper denna cylinder så är det en bra idé att samtidigt plana ditt topplock då 60cc cylindern har ganska låg kompression.





Även om Dakotan är fläktkyld original finns det inget som säger att du inte kan köra fartvindskylt, då finns det väldigt stora cylindrar att välja på, men se upp. I motorblocket på Dakotan kan man max få i en cylinder med 43mm foder, dvs max kolvstorlek är ca 40mm vilket fortfarande begränsar dig att använda en 54cc cylinder. Vill man få i större cylinder måste man bearbeta bort material från motorblocket, detta görs bäst i en fräsmaskin men man kan använda dremel också.





6.Förgasare
Hur stor förgasare du behöver beror på hur stor cylinder du har och vad mopeden varvar. För 50cc-60cc cylinder är 17mm lagom. Köper du 75cc cylinder behöver du uppåt 24mm förgasare. Man kan alltid köra med mindre förgasare, men man får inte ut samma toppeffekt.


7.Avgasrör
Effektavgasrör till Dakotan som faktiskt fungerar är inte lätta att finna. Se Colorado renoveringen med bilder på ett hemmabyggt.






  1. 8.Tändning

Originaltändningen duger fint så länge mopeden inte är vrålrimmad. Planerar du att varva mer än 9-10k rpm eller öka cylindervolymen drastiskt så rekommenderas skarpt ett brytarlöst tändsystem. Två olika sådana finns beskrivna under renoveringssidorna till 1975:an och Coloradon.